Wednesday, June 24, 2009

TRAGEDI KOMPANG FORMASI 2009


Dah beberapa hari aku tidak jengah blog nie. Agak sibuk...aku pergi ke Klang Selangor mambawa kotinjen Kompang Negeri Johor. Pada tahun ini, pasukan johor agak kurang bernasib baik kerana tidak mendapat sebarang tempat. Walaubagaimanapun aku amat berbangga dengan anak-anak kompang Negeri Johor kerana mereka telah menunjukkan permainan yang begitu baik sekali.

Walaupun aku redha dengan apa yang telah ditakdirkan, di sini aku ingin bercerita sedikit pengalaman semasa pertandingan tersebut. Buat pengetahuan semua, pertandingan tersebut telah dimenangi oleh Negeri Selangor bagi kedua-dua kategori iaitu Rendah dan Menengah. Kemenangan Negeri Selangor telah menjadi buah mulut yang kurang menyenangkan. Bukan sahaja kena booo..tapi belaku juga pergaduahan semasa di hotel.Itulah yang aku katakan tragedi...

Tragedi bermula apabila keputusan pengadil tidak seperti yang dijangkakan. Bukan sahaja perserta-peserta pertandingan, guru-guru pengiring tetapi ketua-ketua kotinjen di kalangan pegawai-pegawai jabatan turut tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut. Di mana-mana (di dewan makan, di lif dll) semua orang memperkatakan keputusan pengadil. Aku pun pelik, bagaimana dalam pertandingan yang memakan masa lebih kurang 9 jam, melibatkan 32 pasukan pengadilnya cuma 3 orang sahaja. Kemudian pengadil ini telah memilih pasukan yang pada pendapat aku tidak menerapkan dan mengangkat nilai-nilai budaya pada pertandingan ini. Bila kita menyebut nama kompang sahaja, kita seharusnya tahu bahawa ia adalah sejenis alat muzik tradisional yang mana harus ada di dalamnya (semasa bermain) nilai-nilai tradisi dan juga harus ada elemen kesopanan dan kesantunan.Tidak dinafikan kreativiti perlu ada untuk menarik minat golongan muda untuk bermain kompang ini tetapi biarlah kita meyemai minat mereka dengan nilai-nilai yang baik.

Kekadang aku juga tak faham dengan pihak penganjuran (Kementerian)...Apakah konsep sebenar yang dimahukan. Contohnya pada tahun 2007 dan 2008 pihak pengadil telah memilih pasukan yang berjaya menunjukkan persembahan yang membawa irama-irama tradisional dan asli kompang. Tapi pada tahun 2009 pasukan-pasukan tersebut langsung tidak mendapat tempat, malahan para pengadil telah memilih pasukan yang membawa irama atau ciri-ciri kebaratan seperti shuffle, hip hop dan sebagainya. Aku mengharapkan pihak pengadil dapat buat laporan dan serahkan kepada semua Jabatan Pelajaran Negeri-negeri, agar keputusan yang telah dibuat itu tidak diragui..Bagi aku 5 kelompok teratas bagi Sekolah Rendah ialah Pahang, Negeri Sembilan, Johor, Perak dan Labuan. Manakala bagi sekolah Menengah Perak, Johor, Serawak dan Melaka.

Apapun, aku nak ucap tahniah kepada semua kotinjen, yang telah menunjukkan semangat persahabatan yang tinggi dalam pertandingan tersebut. Kalah dan menang adat pertandingan. Diharapkan pada tahun hadapan syarat-syarat pertandingan dapat diperincikan lagi supaya ianya lebih jelas dan menjadi panduan kepada pasukan-pasukan yang menyertai pertandingan tersebut.

0 ulasan: