Friday, June 5, 2009

SALAM PERKENALAN

Alhamdulillahi Rabbilalamin,

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dipanjatkan kesyukuran ke hadrat Mu yang telah mencipta diri kami dari segumpal darah. Engkau Tuhan Yang Maha Pemurah, yang memiliki ilmu pengetahuan. Engkau wahai Tuhan yang mengajar kami sesuatu yang tidak diketahui dengan perantaraan membaca serta menulis. Sesungguhnya Engkau Tuhan Yang Maha mengetahui lagi Maha bijaksana.


Subhanualah!


Maha suci Engkau wahai Tuhan yang telah melanjutkan usia kami menjadi insan yang berilmu, beriman dan berbakti. Sesungguhnya zaman yang ku lalui ini banyak pancaroba. Apa lagi dalam menghadapi kehidupan di zaman pembangunan dan kemajuan. Kehidupan dunia global menyebabkan banyak perubahan da pergolakan yang hebat dan mencabar. Perubahan dan pergolakan yang mencabar itu hanya dapat diselesaikan dengan kebijaksanaan ilmu da kemahiran yang kita miliki. Justeru itu ia menuntut supaya kita mengamalkan budaya ilmu untuk menghadapi hari-hari seterusnya.


Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Penyayang! Berikan pertunjuk dan Hidayah Mu di hati ini. Pencarilah nur ilmu pengetahuan Mu dalam sanubari kami, tanamkanlah kesedaran dan keinsafan ke jiwa ini betapa pentingnya ilmu pengetahuan dalam kehidupan ini. Sesungguhnya tanpa anugarah 'Nur' ilmu pengetahuan dari Mu, nescaya hiduplah diri ini dalam kegelapan. Hidup ini sentiasa dalam kejahilan dan kepapaan. Diri ini tidak dapat membezakan yang baik dan yang buruk dan yang halal dan yang haram. Alangkah zalimnya diri ini ketika itu. Akibat kejahilan dalam agama, hidup ini bergelumang dengandosa dan kemungkaraan. Bagaimanakah diri ini dapat menjadi insan yang baik dan sentiasa mengharapkan keredhan Mu di samping merealisasikan kemakmuran dan kesejahteraan di bumi Mu ya Allah!

0 ulasan: