Saturday, June 20, 2009

CABARAN HARI BAPA...

Hari ini tanggal 21 Jun 2009, sibuk orang memperkatakan hari bapa. Bagi aku hari-hari adalah hari bapa. Mungkin dik kerana semua benda nak kena ada hari khasnya maka bapa pun ada le juga harinya. Ya lah! dulu kita biasa mendengar hari guru, hari pekerja, hari ibu dan pelbagai hari lagi, sekurang-kurangnya kaum lelaki yang telah menjadi bapa tak terkilan.

Sempena hari bapa pada tahun ini, aku punya pelbagai warna cerita. Pertamanya, pada tahun ini, pertama kalinya aku betul-betul menghayati hari bapa. Aku berazam untuk menjadi bapa yang baik, bapa yang paling bererti untuk seorang istri dan anak-anak. Semoga Allah sentiasa memberi petunjuk dan hidayahNya kepada aku.Malam tadi aku telah memberikan sesuatu kepada anak-anakku, termasuklah anak angkat aku. Aku mengharapkan pemberian sempena hari bapa itu di manfaatkan dan difahami maksudnya.

Sempena hari bapa ini juga aku menghadapi masalah dengan seseorang yang aku sayang. Aku sungguh terpukul dengan perkara ini. Ianya menjadikan aku insaf tentang perjalanan hidup aku selama ini. Aku bersyukur kepada Allah yang telah memberikan pengalaman ini. Seminggu juga aku memikirkan hikmah disebalik apa yang berlaku. Akhirnya aku mendapat jawapan dan sempena hari bapa ini aku bangkit dengan penuh azam untuk memperbaiki segala kesilapan.

Hari ini aku akan membawa pasukan Kompang Warisan Putra Muda ke Pertandingan Kompang Formasi Peringkat Kebangsaan. Aku dan anak-anak kompang telah berusaha bersungguh-sungguh untuk pertandingan ini. Tahun lepas pasukan aku juara dan naib juara. Jadi tahun ini aku cuba untuk mengekalkan prestasi itu.Aku mengharapkan anak-anak kompang tidak melakukan kesilapan semasa bermain nanti.

Akhirnya sempena hari bapa ini, tiada lain yang aku inginkan kecuali anak-anakku menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Anak-anak yang berjaya pada masa depan dan berguna serta berjasa kepada agama, bangsa dan negara.

0 ulasan: