Sunday, August 9, 2009

ZURIAT..


Anak merupakan zuriat pengganti ibu dan bapanya menyambung kehidupan di dunia ini. Keadaannya berterusan dan sambung menyambung sehingga dunia ini kiamat. Pasangan suami isteri yang mendapatkan ramai anak, beruntung besar untuk bekalan mereka pada akhirat kelak, seandainya anak-anak itu tergolong sebagai orang-orang yang soleh. Sebaliknya jika anak-anak itu tidak menjadi anak-anak yang soleh, pasangan itu akan kerugian besar. Bahkan kemungkinan ibu bapa itu akan dipertanggungjawabkan atau dipersalahkan di hadapan Allah s.w.t.
Alah s.w.t. menyuruh ibu bapa memberi pendidikan dan mengasuh anak-anak mereka hingga menjadi anak yang soleh. Al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. ada menghuraikan, antara firman Alah yan bermaksud ;

" Wahai orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada ai neraka yang bahan-bahan bakarnya ialah manusia dan batu "
(Al-Tahrim :6)

Memandangkan peranan dan tanggungjawab ibu bapa begitu berat, maka ibu bapa mestilah dalam keadaan sentiasa bersedia mendidik anak-anak di samping memberikan pelajaran dan pendidikan agar menjadi anak yang soleh.

0 ulasan: