Tuesday, August 4, 2009

KEHIDUPAN DUNIA HANYA SEMENTARA

Dunia ini pinjam-pinjaman
Akhirat juga yang berkekalan
Jasa yang baik jadi sanjungan
Amal ibadat menjadi bekalan


Sejak akhir-akhir ini aku sentiasa resah dengan segala permasalahan yang belaku. Akhirnya aku terfikirkan bagaimana kalau aku dijemput pulang oleh Nya. Aku tahu kehidupan di dunia ini hanyalah tempat persinggahan sementara,sebelum kita menuju ke alam akhirat. Begitu juga segala kemewahan, kesenangan dan keseronokan hidup yang Allah s.w.t. kurniakan, adalah sebagai mainan hidup yang hanya sementara dan akan lenyap di suatu hari nanti.

Mafhum firman Allah s.w.t :
"Semua yang ada di bumi itu akan binasa. Dan tetap kekal wajah Tuhanmu Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan".
Surah ar-Rahman : ayat 26 - 27

Ajal dan maut adalah ditentukan oleh Allah s.w.t. Aku tahu bahawa kematian akan datang pada bila-bila masa. Semakin hari kehidupan berlalu, semakin hampir kita dengan kematian. Sesungguhnya kematian itu tidak mengenal tua muda, kecil besar, orang sihat atau orang sakit. Tiada siapapun yang akan hidup lama.

Mafhum firman Allah s.w.t:

" Dan Allah yang mencipta kamu (dari tiada kepada ada), kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu. (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikan kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadi ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Kuasa."

Surah An Nahl : ayat 70

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman

0 ulasan: