Wednesday, September 30, 2009

MENGIMBAU KENANGAN LALU..


Semuanya telah berlalu. Namun ia sentiasa diingatan ini. Tatakala kita sedang bergembira seperti ini, tiba-tiba aku terasa kesengsaraannya. Kemalangan itu tidak dijangka. Ianya betul-betul menjadi pengajaran kepada aku. Walaupun kemalangan itu bukan salahku, aku redha akan ketentuanya. Semoga kejadian itu menjadi pengajaran kepada kawan-kawanku yang lain.Dan aku mengharapkan ia tidak akan terjadi kepada kawan-kawanku..Marhaban 2008 sentiasa menjadi kenangan dalam hidup ku..

Catatan oleh Mohd Usuluddin bi Mohd Nordin

MARHABAN...



Saban tahun aku bersama dengan anak-anak kompang pasti bermarhaban sempena kehadiran Syawal. Selain daripada beraya program ini dapat mengeratkan lagi silaturahim.



Tidak seperti tahun-tahun yang lalu pada tahun ini tak banyak rumah yang dikunjungi, sekadar keluarga anak-anak kompang sahaja. Bukannya tak nak, tapi masa agak terhad. Kepada rumah-rumah yang berhajat untuk dikunjungi, insyallah 17hb Oktober kumpulan kami akan bermarhaban lagi..Terima kasih kepada semua yang terlibat..

Wednesday, September 16, 2009

SERONOKNYA...MALAM 7 LIKUR..






Semalam aku telah mengadili Pertandingan Kemeriahan Lampu Pelita. Seronok betul..Tepat jam 10.00 malam aku dan pengadil-pengadil yang lain telah bersedia di Pondok Rela untuk menjalankan tugas..bersemangat betul para penduduk dalam pertandingan ini. Tahniah kepada yang menang, bagi yang kalah cuba lagi tahun depan..

INSPIRASI GURU..CEMERLANG, PERTENGAHAN DAN COROT..


CEMERLANG..
Kebanyakannya terdiri daripada pelajar-pelajar yang minat untuk belajar, dan mudah memahami isi pengajaran yang disampaikan.

PERTENGAHAN..Terdiri daripada para pelajar yang masih minat untuk belajar tetapi agak sukar untuk memahami sesetenga isi pengajaran menurut subjek-subjek tertentu.

COROT..
Pelajar yang kebanyakannya tidak berminat untuk belajar, sudah berputus asa, atau masih berminat tetapi tidak mencapai tahap yang memuaskan dari segi prestasi akademiknya.

KESIMPULANPara guru harus harus sedar keadaan ini, supaya dapat mengaplikasikan pendekatan, kaedah, dan teknik yang bersesuaian dengan keadaan mereka. Misalnya dengan lebih banyak memberikan kata-kata semangat dan pengharapan kepada pelajar-pelajar di kelas corot tetapi lebih banyak mengasah bakat kreativiti pelajar kelas cemerlang. Sekiranya kaedah yang sama digunapakai untuk semua kategori pelajar, kemungkinan besar ada pelajar yang akan teraniaya.

SEJARAH MUSUH NO. 1.....

Kronologi sejarah Bani Israel

1. Bani Israel mengalami cengkaman perhambaan dan kezaliman Firaun di Mesir.

2. Nabi Musa as diperintahkan oleh Allah untuk memimpin kaumnya menghadapi suatu perjalanan yang panjang ke "Tanah Yang Dijanjikan"

3. Nabi Musa dan kaumnya berjaya melarikan diri namun Firaun dan tenteranya ditenggelamkan di di dasar laut.

4. Semasa dalam perjalanan sebahagian telah syirik kepada Allah dengan menyembah anak lembu emas yang dibentuk melalui sihir sedang nabi Musa bermunajat kepada Allah di Gunung Sinai. Namun mereka akhirnya bertaubat.

5. Bani Israel mengingkari perintah Allah supaya berjihad dengan orang-orang kafir yang menduduki wilayah tersebut.

6. Bani Israel berpusing-pusing selama 40 tahun di tempat yang sama walaupun hanya berada di luar tanah yang dijanjikan kerana keingkaran mereka itu.

7. Bani Israel memulakan penghidupan baru setelah generasi anak-anak mereka akhirnya menemui tempat tersebut.

8. Bani Israel menikmati kehidupan bebas dan sejahtera namun tidak bersyukur serta melakukan kezaliman dan perhambaan terhadap kaum lain yang telah dikuasai.

9. Bani Israel membinasakan rumah-rumah berhala kaum yang ditakluki namun agak keberatan untuk mengajak kaum tersebut kepada KeEsaan Allah. Sebaliknya mereka mengingkari ajaran kitab Taurat dengan kegiatan meminum arak dan berjudi.

10. Mula belajar cara-cara membuat minuman keras dan permainan judi. Apabila Nabi Yushua' as (pengganti Nabi Musa as) melihat bani Israel semakin terpesong lalu baginda menegur mereka. Bani Israel itu kemudiannya berkata:

"Wahai Yushua', kami sebenarnya sedia maklum tentang keburukan permainan-permanian ini, bagaimanapun kami bukanlah merekanya untuk diri kami, tetapi hanyalah bagi kaum-kaum lain yang telah kami kuasai. Jikalau kami tidak melalaikan mereka dengan hal-hal yang dapat mengalihkan perhatian mereka dari kami, maka sudah tentu mereka akan bangkit menentang kami. Kami sengaja meracuni kehidupan mereka supaya kaum kami dapat bersih dan menjadi orang-orang bertaqwa."

11. Akibat perbuatan sendiri, mereka dibenci dan diancam oleh penduduk sekitar Kan'aan.

12. Kaum Amalakit di bawah pimpinan gergasi jalut menyerang.

13. Bani Israel meminta Allah mengadakan raja bagi memimpin mereka memerangi kaum liar tersebut.

14. Allah memilh Thalut sebagi raja namun pada awalnya mereka tidak bersetuju kerana Thalut tidak mempunyai pengaruh dan kekayaan. Akhirnya mereka akur Thalut pilihan Allah dan bukannya Nabi Samuel as (mengantikan Nabi Yushua as).

15. Seorang anak kecil yang bernama Daud berjaya membunuh Raja Amalikit, gergasi Jalut yang amat kuat dengan hanya menggunakan sebilah lastik burung.

16. Bani Israel memenangi peperangan.

17. Daud dikahwinkan dengan anak perempuan Thalut.

18. Allah melantik baginda sebagai Nabi dan selepas Thalut mangkat kerajaan diserahkan kepada nabi Daud as.

19. Nabi Daud membangunkan sebuah kota di wilayah Kan'aan iaitu Jebus dan menyimpan peti Tabut. Allah mengkhabarkan sebuah rumah ibadat yang paling agung dalam sejarah kemanusiaan akan dibina iaitu Haikal Sulaiman atau "Temple of Solomon".

20. Bani Israel mendapat bimbingan ajaran-ajaran Taurat di Jebus yang ditukar namanya kepada Baitul Muqaddas (Al-Quds) atau Jurusalem.

21. Nabi Daud telah memulai membina masjid agung namun sebelum sempat siap, baginda meninggal dunia. Usaha diteruskan oleh puteranya Nabi Sulaiman.

22. Masjid yang dinamakan Haikal Sulaiman ini telah dibina dengan bantuan Jin dan manusia. Masjid ini telah mendatangkan rahmat, kesejahteraan dan menjadi simbol era pemerintahan Nabi Sulaiman. Sehingga ke hari ini Bani Israel dan keturunan mereka menganggapnya sebagai "zaman emas" mereka.

23. Nabi Sulaiman wafat pada tahun 935 SM.

24. Bani Isreal mengalami kemerosotan kerana bercakaran sesama sendiri dan berpecah belah.

25. Bani Israel membentuk 2 kerajaan. 10 suku membentuk kerajaan utara dan 2 suku lagi iaitu Yahuda dan Bunyamin membentuk kerajaan selatan.

26. Selain berperang sesame sendiri Bani Israel telah membunuh Nabi Zakariyya AS, memenggal leher puteranya Nabi Yahya dan cuba membunuh Nabi Isa As diatas salib namun Allah telah menyelamatkan baginda dan membawanya ke langit.

27. Kemungkaran yang melampaui batas dan bersambung-sambung akhirnya menyebabkan Bani Israel ditimpa kehinaan setelah dijajah oleh bangsa asing.

28. Tahun 926 SM, Raja Firaun datang menjajah.

29. Tahun 722 SM, tentera Assuria membinasakan kerajaan utara dan membunuh sebahagian besar Bani Israel manakala bakinya menjadi hamba abdi.

30. Tahun 612 SM tentera Assuria pula telah dikalahkan oleh tentera Babylon.

31. Tahun 586 SM, tentera Babylon di bawah pimpinan Raja Nebuchadnezzar telah menyerang Baitul Muqaddas (Jurusalem). Mereka membakar kota, menyembelih penduduk dan memusnahkan Haikal Nabi Sulaiman as. Kitab taurat yang berada dalam Haikal Sulaiman turut terbakar hangus.

32. Kerajaan Yahuda musnah sama sekali. Sedangkan Kerajaan Utara telah dimusnah lebih awal oleh tentera Mesir dan Assuria.

33. Ditakdirkan Allah, tentera Mesir, Assuria dan Babylon yang mengambil bahagian dalam pemusnahan 2 kerajaan Bani Israel ini telah memeluk agama Islam. Keturunan bangsa-bangsa inilah yang menjadi penduduk pribumi Arab Palestin pada hari ini.

34. Bani Israel cuba mendapatkan kembali wilayah tersebut tetapi yang terbaik yang berjaya dicapai ialah mendapat kuasa otonomi terhad semasa jajahan Romawi.

35. Tahun 70 SM Jeneral Titus dan tentera Romawi menjarah kota suci Baitul Muqaddas. Kebanyakan penduduk telah dibunuh dan sebahagian telah diusir.

36. Tahun 132 M berlaku sekali lagi peristiwa berdarah di Baitul Muqaddas. Kaisar Romawi Hadrian mengisytiharkan bahawa kaum Yahudi tidak dibenarkan pulang. Semenjak itu Bani Israel terpaksa mencari ruang penghidupan di tempat-tempat lain. Bermulanya sejarah yang dipanggil oleh masyarakat barat sebagai ‘the scattered tribe' atau ‘bangsa yang berselerak'.

37. Tahun awal 300 M arahan dilanjutkan oleh kaisar Byzantine Konstantine.

38. Tahun 621 M kaisar Byzantine Heraclius menyambung menguatkuasakan pengisytiharan selepas Yahudi melakukan pemberontakan dengan merosakkan biara-biara dan gereja-gereja.

39. Tahun 1215 M dalam muktamar maskoni ke-4, pusat gereja Katholik megeluarkan pengisytiharan:

"Kerana belas kasihan kita, mereka (Yahudi) menjadi Kawan, tetapi mereka adalah sangat merbahaya, bahayanya seperti ulat dalam buah apple atau ular bisa di dalam dada."


40. Tahun 1253 M Perancis menjadi negara Eropah pertama mengusir semua Yahudi dari negara tersebut kerana pusat gereja Katolik di Vatican telah gagal membendung kejahatan-kejahatan yang telah dilakukan oleh kaum Yahudi.

41. Tahun 1290 M, King Edward I telah menitahkan semua orang-orang Yahudi diusir terus dari negara England kerana kerakusan golongan murabin (pemakan bunga) telah benar-benar menyengsarakan rakyat England.

42. Tahun 1569 M Pope Pius V mengeluarkan arahan supaya orang Yahudi diusir keluar daripada negara-negara Eropah yang takluk bawah kuasa gereja. (Pranaitis, hlm 91).

43. Tahun 1370 M Yahudi diusir dari Belgium, tahun 1380 M dari Czechoslavia, tahun 1510 M dari Russia, Tahun 1540 M dari Itali, tahun 1551 M dari Jerman dan Hitler membunuh beramai-ramai orang Yahudi dalam tahun1930an.

44. Yahudi kemudian berpindah ke kawasan timur, khususnya Poland dan kerajaan-kerajaan jajahan empayar khalifah Othmaniyyah. Atas sifat belas kasihan kerajaan Islam telah banyak bertanggungjwab melindungi kaum Yahudi daripada ancaman penderaan dan pembinasaan kaum Kristian di Eropah apabila mereka diusir besar-besaran yang dikenali sebagai ‘The Great Eviction' atau Pengusiran Besar-Besaran. Namun bantuan yang diberikan umpama ‘melepaskan anjing tersepit'

45. Tidak pernah kembali ke Baitul Muqaddas sebagai satu kaum selama 1,900 tahun selepas serangan Jeneral Titus Romawi pada tahun 70 M.

46. Tanggal 2hb November 1917 M, Yahudi mula pulang berama-ramai selepas termeterainya pernjanjian Belfour.

47. Tahun 1948 Negara haram Israel ditubuhkan oleh PBB.


Kesimpulan

1. Bani Israel mendapat kehinaan kerana perbuatan mereka sendiri yang melanggar perjanjian dengan Allah dan sifat mereka yang suka membuat kerosakan dan kesusahan kepada bangsa lain. Umat Islam juga akan menerima kehinaan apabila meninggalakan suruhan Allah dan RasulNya.

2. Bangsa Yahudi tidak boleh mendakwa tanah Palestin adalah milik mereka walaupun mereka antara yang terawal menduduki tanah tersebut kerana Bani Israel pada waktu itu mengikut ajaran Nabi Musa dan menyembah Allah. Bani Israel pada waktu itu adalah orang Islam yang seakidah dengan rakyat Palestine pada hari ini! Tanah Palestine kekal milik orang Islam dan bukan orang kafir. Orang Islam seluruh dunia wajib mempertahankannya.

3. PBB ditubuhkan untuk negara Israel kerana segala resolusi yang dibuat keatas Israel tidak pernah dilaksanakan dan selalu mendapat veto daripada US. Tetapi apabila resolusi keatas negara Islam diluluskan ia wajib dipatuhi kalau tidak akan mendapat sekatan ekonomi dll. Tiada negara Islam yang mempunyai veto.

Rujukan

Hj Muzaffar Hj Mohamad dan Suzana Hj Othman. (2007). Sesungguhnya Tuhan Kamu Tidak Bermata Satu. Kuala Lumpur: Crescent News.


--------------------------------------------------------------------------------

Wilayah atau tanah yang dijanjikan ini dikenali sebagai wilayah Kan'aan atau Palestine. Bumi berkat ini pada asalnya tempat penghijrahan Nabi Ibrahim as yang mendapat ancaman daripada Namrud di Babylon(Iraq) setelah baginda membinasakan berhala-berhala sembahan mereka. Perintah Allah itu umpama ‘kepulangan semula' ke tanah nenek moyang mereka memandangkan Bani Israel pada ketika itu menyembah Allah seperti nabi Ibrahim as.

Dipetik dan disusun oleh: adminpembinakedah

Website PEMBINA

Tuesday, September 15, 2009

AKSI ..ANAK AYAH (..IZZAH ERIEENA.)





KOMPANG MERDEKA..




Walaupun tidak mendapat kebenaran PPD pada peringkat awalnya (..tak tau sebenarnya..), aku bersama-sama anak-anak kompang redah aje untuk bermain kompang semasa sambutan kemerdekaan. Itupun setelah didesak oleh Abang Rosli ..(Pegawai Kebudayaan Pejabat Daerah..)berkali-kali. Sampai kat sana terjumpa pula dengan Encik Hamzah (..Pegawai Ko-Ko) dan Encik Yasiran (..PPD Segamat..), Terkedu juga aku..nasib baik dia orang tak kisah. Terima kasih kerana memberi nasihat...

SAMBUTAN KEMERDEKAAN DAERAH SEGAMAT






Agak terlewat untuk aku mencatat cerita nie. Tapi tak kisah le kan..Walaupun disambut agak sederhana tapi tetap meriah dan penuh semangat patriotik. Kepada semua yang terlibat tahniah untuk anda..

TADARUS & KHATAM AL-QURAN PERSATUAN BELIA BANDAR PUTRA






Tahniah diucapkan kepada semua Barisan Saf Kepimpinan Persatuan Belia Bandar Putra yang berjaya menganjurkan Program Tadarus & Khatam Al-Quran Rakan Muda Parlimen Sekijang (Dun Kemelah) 2009. Terima kasih juga diucapkan kepada Pegawai Belia Daerah Segamat (..En. Shafiq, Pn. Zura, En. Ibrahim dll..) yang memilih dan memberi peluang Persatuan Belia Bandar Putra menganjurkan program ini. Maaf jika terdapat kesulitan dan kesilapan dalam penganjuran kali ini. Sambutan para belia pada kali ini memang tidak dijangka. Kira-kira seramai 150 orang hadir menjayakannya.Apapun terima kasih di atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Friday, September 11, 2009

AKU & KEPIMPINAN...




Sesungguhnya setiap manusia yang dilahirkan adalah pemimpin. Tidak kiralah sama ada seseorang itu pemimpin besar atau pemimpin kecil. Ataupun sekecil-kecil pemimpin adalah memimpin diri sendiri. Bakat kepimpinan aku bermula di sekolah rendah. Di sekolah rendah aku hanyalah seorang Pengawas Perpustakaan. Pada masa tu apalah sangat yang aku tahu tentang kepimpinan. Apa yang cikgu suruh aku buat, tak retipun nak memandai-mandai. Kekadang bila tak buat kerja cikgu marah,akupun tak kisah. Ye le budak-budakkan.
Aku meneruskan persekolahan menengah di SMKL. Di SMKL pun aku menjadi Pengawas Perpustakaan juga. Tetapi pada masa tu ada beberapa jawatan lain yang aku pegang spt. Pengerusi Persatuan Agama Islam dan setiausaha Pengakap. Jawatan Pengawas Perpustakaan tu berterusan sehingga aku tamat Tingkatan 5 di SMV(P) di Negeri Sembilan. Secara jujurnya memang aku naif sangat tentang kepimpinan semasa zaman persekolahan. Habis Tingkatan 5, aku duduk kat Kampung lebih kurang 3 tahun (..banyak perkara yang aku lakukan sepanjang 3 tahun tu..), ada juga campur persatuan belia, tapi pada masa tu persatuan yang ada macam hidup segan mati tak mahu.
Pada Tahun 2002 adalah tahun keramat bagi aku apabila permohonan aku ke Maktab Perguruan diterima. Aku masih teringat-ingat semasa sesi temuduga. Pada masa itu En. Musa (..apa khabar En. Musa..) yang menemuduga aku. Bersungguh-sungguh aku memohon kepada dia untuk memasuku maktab, dan akhirnya aku berjaya. Jawatan pertama aku di maktab adalah Ketua Opsyen. Tak taulah macamana dia orang boleh lantik aku. Aku jadi Ketua Opsyen sehingga habis pengajian kira-kira tiga tahun setengah. Selain daripada itu aku juga menjawat jawatan Exco Sokeba ( Sosial dan Kebajikan ) dan juga Pengerusi Persatuan Bulan Sabit Merah. Banyak kenangan yang menggamit aku semasa di maktab. Di sini aku barulah mengenali erti kepimpinan yang sebenar. Amanah dan tanggungjawab yang diberikan harus digalas dengan sebaiknya. Aku menjadi harapan kepada mereka yang melantik aku.

Aku keluar maktab pada tahun 2006. Dah rezeki aku ditempatkan di SK Melayu Raya Segamat. Pada mulanya aku tension juga kena masuk kampung yang agak pendalaman. Tapi aku pergi dengan fikiran yang positif dan minda yang terbuka. Akhirnya aku berjaya menyesuaikan diri di sana. Pada masa tu aku berulang-alik dari rumah abah di chemplak ke sekolah. Banyak juga cabaran aku hadapai, tapi kata orang ’ alah bisa tegal biasa. Duduk di Chemplak Barat, dairi kepimpinan aku bermula apabila memegang jawatan Pengerusi Belia Semarak. Pada masa tu Persatuan Belia Semarak telah lama tidak aktif. Aku dipanggil ole En Pamuji bin Kemis ( Pengurus Felda pada masa tu..)untuk berbincang bagaimana untuk menghidupkan kembali Persatuan Belia Semarak. Sehinggalah pada tahun 1997 mesyuarat agung dapat di adakan di Gunung Ledang, dan aku dipilih menjadi pengerusi secara rasmi. Agak lama juga aku pegang jawatan tu, rasanya sehingga tahun 2006. Dalam tempoh itu, tak salah aku ada dua atau tiga kali perubahan kepimpinan, tetapi akhirnya ia berbalik semula kepada aku. Kekadang apabila kita berada di luar saf kepimpinan nampak macam mudah, tapi dah duduk dalam baru le tau langit tinggi atau rendah. Banyak pengalaman dan cerita menarik semasa aku menjawat jawatan Pengerusi persatuan Belia nie. Antaranya pengalaman pemain-pemain bola sepak tersesat jalan semasa bermain di Pogoh, Kursus Bina Insan Nur Hidayah, Kursus Bilal Muda ( ..tahniah kpd Abg. Isa yang menjadi johan azan…),Yassin Belia setiap bulan, Kursus Jenazah., Kumpulan Rewang Belia (..teringat angkat pinggan yang berat kat Chemplak..) dan banyak lagi.

Amanah dan tanggungjawab aku tidak hanya setakat itu sahaja semasa menetap di Chemplak Barat. Aku juga dilantik sebagai Ketua Pemuda Umno, Timbalan Pengerusi KRT ( ..pernah juga memegang jawatan setiausaha..), Naib Ketua Umno, Pengerusi Rakan Masjid, Exco JKKR, dan Pengerusi Belia IKRAM. Walaupun usia aku masaih muda (..sekitar 24 – 30 ), aku telah diberi kepercayaan untuk bersama-sama membantu masyarakat setempat dalam aspek kepimpinan. Di samping itu, aku juga diberi kepercayaan memegang jawatan Exco Pemuda Bahagian Labis, Exco Majlis Belia Felda Johor Utara Melaka (..sekarang Wilayah Segamat..).

Masa berlalu dengan pantas, semuanya telah menjadi kenangan. Sekarang aku tidak lagi menetap di bumi Chemplak Barat. Walau bagaimanapun kerana telah terbiasa dengan aktiviti-aktiviti NGO ini, aku tetap mencari paltform untuk menabur bakti kepada masyrakat. Sekarang ini aku menjawat jawatan Pengerusi Belia Bandar Putra, Pengerusi Rakan Muda Masjid Bandar Putra, Setiausaha Majlis Belia Daerah Segamat, Ahli Majlis Perundingan Belia Daerah (Naib Pengerusi Sosial), Penasihat Kelab Kompang Warisan Putra Muda Dun Kemelah dan Ajk Hal Ehwal Pengguna Daerah Segamat.

Antara kenangan yang paling manis dalam bidang kepimpinan ini sudah tentulah apabila Persatuan Belia Bandar Putra dinobatkan sebagai Persatuan Belia Harapan Negeri Johor pada tahun 2007, mewakili Daerah Segamat dalam Anugerah Belia Perdana Negeri Johor(Tokoh Kepimpinan), Majlis Belia Daerah Segamat dinobatkan sebagai Badan Gabungan Terbaik Negeri Johor pada tahun 2009, Kelab Kompang Warisan Putra Muda menjadi Johan Kebangsaan pada tahun 2008 dan telah dinobatkan sebagai Persatuan dan Kelab terbaik Negeri Johor 2008 dan apabila Kg. Melayu Raya dinobatkan sebagai Johan Pertandingan Anugerah Desa Wawasan 2009.

Pepatah ada menyatakan ’.. tiada yang dulu, maka tiadalah yang sekarang..’. Di sini aku nak dedikasikan ucapan penghargaan dan terima kasih yang teramat sangat kepada En. Pamuji bin Kemis, En. Ahmad bin Abd. Ghani (..dah arwah...al-fatihah..), En. Sahran Dahlan dan YB. En. Ayub bin Rahmat. Mereka inilah anatara mentor aku, dan yang telah membawa aku ke bidang ini. Setiap manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kita ambillah yang baik itu sebagai tauladan dan yang buruk itu sebagai sempadan. Walaupun aku hanya seorang pemimpin kecil, namun ia sudah memadai bagi aku untuk menimba pengalaman dan menabur bakti dalam kehidupan. Bukan tidak mahu memperkembangkan bakat yang ada tapi keadaan dan ruang tidak mengizinkan. Bagi anak-anak muda di luar sana, andalah pemimpin masa depan, jangan rosakkan masa depan dek angkara kita. Sesungguhnya kita meminjam dunia ini daripada orang-orang masa hadapan.

Thursday, September 3, 2009

MELAYU RAYA GEMILANG...





Baru tiga hari naik sekolah. Pagi tu aku amat bersemangat untuk memulakan persekolahan. Rasa lama dah bercuti. Orang cuti 10 hari, aku cuti 3 hari aje. Selebihnya aku pergi sekolah walau sekejap. Selain daripada kelas UPSR, aku uruskan bebudak kompang untuk Sambutan hari Kebangsaan dan juga mengemas perpustakaan yang dah aku dah anggap rumah ke dua bagi aku. Dalam catatan kali ini aku nak berkongsi cerita tentang Anugerah Desa Cemerlang.

Cerita bermula semasa dalam kapal terbang masa balik dari Jakarta bersama rombongan YB Ayub..entah mengapa dalam lawatan pada kali ini YB asyik duduk sebelah aku aje. Daripada di Jakarta, di Bandung hingga di dalam kapal terbang. Banyak juga le dia bercerita tentang dirinya dan kehidupannya sebagai YB. Sambil makan meggi (me segera..cerita yang menarik juga)Sebenarnya walaupun aku selalu bersama dengan dia, aku hormat dia dan jarang berbual perkara-perkara peribadi...ungkapan keramat dalam kapal terbang tu berbunyi begini "... bang kalau tahun nie Melayu Raya masuk ADC aku akan bantu....." aku cakap macam tu kerana aku ada dua pengalaman memasuki petandingan sebegini, dan alhamdulilah kedua-duanya melakar kejayaan. Aku pernah mengetuai Persatuan Belia Bandar Putra dalam ANUGERAH BELIA NEGARA 2008, Persatuan aku telah dianugerahkan Persatuan Belia Harapan Negeri Johor. Dan satu lagi pada tahun ini aku telah mengetuai Majlis Belia Daerah Segamat dalam pertandingan yang sama, dan Majlis Belia Daerah Segamat telah dianugerahkan Badan Gabungan Terbaik Negeri Johor.
Sedang aku melayan mata yang mengantuk, tiba-tiba aku dapat sms dpd YB "..joe Melayu Raya dipilih mewakili JPMM Dun Kemelah dalam ADC..tolong bantu.." Allah telah mendengar bisikan aku dalam kapal terbang dulu, jadi bermulalah kerja aku.....
Setiap hari malam Rabu aku akan berbincang dengan JKKK Melayu Raya, untuk membuat persiapan, namun aku seringkali kecewa dengan kerjasama yang ditunjukkan, yang ada orang tua-tua. Mereka ada semangat tapi kekeringan idea. Segala data yang diminta tak ada, pada hal Profail dah nak dihantar. Walaubagaimanapun setelah berkali-kali perbincangan maka baru le nampak kuntum-kuntum bunga yang terbit. Terima kasih aku ucapkan kepada semua yang membantu aku menyiapkan Profail, terutamanya adik aku Sollehan Hafis (banyak-banyak bersabar Han.. ini adalah sebahagian dpd dugaan Allah..). Han banyak membantu aku, kalau dia tak ada, tak tau le macam mana aku meneruskan kerja.Setiap pagi aku akan berbincang dengan Han sehingga saat-saat akhir untuk membuat pamplet..
Boleh dikatakan semua perancangan dalam kepala aku. Daripada persiapan sambutan (terima kasih Sabri dan Ismadi yang membuatkan majlis pada hari tersebut meriah..), juruacara, pembentangan aktiviti, pameran dan juga banner. Sampai pada masanya, maka tiblh saat yang ditunggu-tunggu iaitu hari penilaian. Semuanya berjalan lancar,kebetulan hari hujan (hujan rahmat)...aku tukar plan B untuk acara sambutan. Pembentangan yang dibuat oleh Abang Mashon, memang mantap selaras dengan buku profail. Sedikit kegugupan berlaku apabila soal jawab...aku lihat inilah kelemahan paling ketara. Masing-masing dah macam cacing kepanasan apabila disoal. Tetapi ada juga soalan yang dijawap dengan tepat. Ahli Panelpun satu, tanya yang bukan-bukan, banyak soalan yang tidak dijangka. Apapun aku bersyukur dan rasa lega bila berakhirnya sesi penilaian ini. Jauh di sudut hati aku, Melayu Raya ada kekuatan dan bakal mendapat tempat. Hari demi hari aku sentiasa bertanyakan kepada En. Khamis(urusetia penilai), bagaimana peluang Melayu Raya. Dia kata "...joe 65% aje..". Tapi aku kata '..keyakinan aku untuk Melayu Raya menang 85%..."
Akhirnya pada satu petang aku mendapat mesej dari Encik Khamis yang berbunyi "...Tahniah Melayu Raya menang dengan mengalahkan Kuala Paya, bersedia untuk ke peringkat negeri..". Apa yang aku mampu pada saat itu adalah mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah kerana telah memberikan kejayaan di atas segala usaha yang telah dilakukan. Tahniah kepada semua yang telah memberi kerjasama sehingga Melayu Raya menjadi Johan Anugerah Desa Cemerlang Peringkat Daerah Segamat. Kejayaan ini adalah milik semua orang yang telah berkorban tenaga, masa dan juga wang ringgit untuk merealisasikan kejayaan ini. Aku bangga menjadi sebahagian sumber tenaga kepada kejayaan ini...moga kita akan berjaya di peringkat Negeri Johor. Ini semua tak mustahil, di mana ada kemahuan di situ ada jalan, usaha tangga kejayaan, yang ringan sama dijinjing yang berat sama dipikul, kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya...